Zorgkantoren Coöperatie VGZ
  Zoeken
print deze pagina     
 

Cliëntondersteuning

Bij vragen over uw langdurige zorg hebt u recht op ondersteuning. Dit is geregeld binnen de Wet langdurige zorg. Deze wet noemt dit cliëntondersteuning. Hebt u een Wlz-indicatie gekregen en vragen over de keuze voor een zorgaanbieder of zorgvorm? Of ontvangt u al zorg en heeft u vragen over de afspraken met uw zorgverlener? Laat u dan ondersteunen door een cliëntondersteuner. Hij of zij ondersteunt u of uw naaste met al uw vragen rondom het regelen en de uitvoering van langdurige zorg.

Waarom is er cliëntondersteuning?

Iedere cliënt met een Wlz-indicatie heeft recht op de hulp van een cliëntondersteuner. De cliëntondersteuners denken met u mee over hoe u de zorg die het beste bij uw situatie past goed kunt organiseren. De cliëntondersteuning is vooral gericht op de versterking van uw positie, zodat u weloverwogen keuzes kunt maken over uw zorg. Een cliëntondersteuner staat naast u, denkt mee en betrekt waar mogelijk uw sociale netwerk (bijvoorbeeld familie, mantelzorgers en vrijwilligers) bij het zoeken naar oplossingen. De cliëntondersteuner kent het zorgaanbod in uw buurt.

Wat is cliëntondersteuning

U kunt informatie, advies en ondersteuning krijgen. Denk aan:
- informatie en advies over het zorgaanbod in de regio, verschillende zorgvormen, cliëntrechten en eventuele wachtlijsten.
- de keuze voor de gewenste zorgaanbieder die het beste past bij uw situatie past.
- de invulling van de zorg. U kunt bijvoorbeeld hulp krijgen bij het opstellen van een persoonlijk plan. Hierin legt u vast hoe u uw leven wilt inrichten en wat daarbij voor u de beste zorg is (verblijf in een zorginstelling, een volledig of modulair pakket thuis of persoonsgebonden budget).
- het zorg- of ondersteuningsplan. U kunt hulp krijgen bij het opstellen, evalueren en bijstellen van het zorg- of ondersteuningsplan. Dit zijn afspraken over de invulling van de zorg die u maakt met uw zorgverlener. Dit kan bijvoorbeeld betekenen dat de cliëntondersteuner u tijdens de bespreking met de zorgverlener bijstaat.
- bemiddeling tussen u en uw zorgaanbieder. Wenst u een andere invulling van uw zorgvraag en/of komt u er samen met de zorgaanbieder niet uit? Ook dan kan een cliëntondersteuner u helpen.

Gratis, onafhankelijke en in uw belang

Cliëntondersteuning is er speciaal voor u. Cliëntondersteuners werken onafhankelijk van de indicatiesteller, zorginkopers en zorgverleners. De cliëntondersteuner werkt altijd in het belang van de cliënt. Er zijn voor u geen kosten verbonden aan cliëntondersteuning.

Waar vindt u cliëntondersteuners?

Voor cliëntondersteuning kunt u terecht bij uw zorgkantoor of de onafhankelijke cliëntondersteuners van MEE en Adviespunt Zorgbelang. U kunt zelf kiezen van wie u cliëntondersteuning wilt ontvangen en rechtstreeks contact opnemen met de betreffende organisatie.

Zorgkantoren Coöperatie VGZ

Hebt u zorg nodig? En weet u niet bij welke zorgverlener u terecht kunt? Vraag onze medewerkers van afdeling Klantadvies Langdurige zorg van Zorgkantoren Coöperatie VGZ om advies. Wij vinden het belangrijk dat u goede zorg krijgt en dat u zich hierover geen zorgen hoeft te maken. Daarom helpen wij u graag. Samen met u bespreken wij de mogelijkheden die het beste bij uw situatie passen en ondersteunen u bij het maken van keuzes die voor u belangrijk zijn. Wij geven advies en informatie over de beschikbare zorgaanbieders in uw regio en over de mogelijkheid van een persoonsgebonden budget. Daarnaast adviseren wij hoe u de zorgverlening op maat organiseert in een instelling of bij u thuis. Ook begeleiden wij u graag bij het opstellen van een goed zorgplan. Misschien hebt u nu nog geen vragen, maar over een tijdje wel. U kunt altijd bij ons terecht. 

- Hebt u een vraag over zorg in natura, wilt u advies of hebt u een andersoortige ondersteuningsvraag? Onze cliëntondersteuners helpen u graag verder. Voor zorg in natura bereikt u ons op 088 – 1311660 of via e-mail: KlantadviesLZ@vgz.nl.
- Hebt u een vraag over het persoonsgebonden budget? Lees verder voor informatie en contactgegevens over het pgb.  

MEE

Voor meer informatie over onafhankelijke cliëntondersteuning gaat u naar www.mee.nl of belt u naar 0900-999 88 88. Voor dit informatienummer betaalt u alleen uw gebruikelijke belkosten.

Adviespunt Zorgbelang

Voor meer informatie over onafhankelijke cliëntondersteuning gaat u naar www.adviespuntzorgbelang.nl of belt u naar 0900 243 81 81. Voor dit informatienummer betaalt u alleen uw gebruikelijke belkosten.

STIP / ZOGMH

Op www.zogmh.nl vindt u meer informatie over onafhankelijke cliëntondersteuning door STIP ZOGMH. U kunt ook bellen naar 0182-549813. Of een mail sturen naar stipgouda@zogmh.nl


Links

Lees verder in de folder cliëntondersteuning.