In gesprek met...


Hoe beleven anderen de zorg en hoe past dit bij het leven dat zij leiden? Regelmatig verschijnen hier nieuwe artikelen met ervaringen belicht vanuit klant, zorgaanbieder en zorgkantoor. Over hoe zorg impact heeft op het leven. Of hoe die impact zo klein mogelijk wordt gehouden. Klanten vertellen over hun leven. Met zorg.

Zinnige zorg
Initiatieven in de zorg die beter zijn voor de cliënt en de de zorg betaalbaar houden.
Is het iets voor u?
'Ze is weer mens geworden'

BastinaBastina (36) heeft het syndroom van Cri du Chat. Door een missend stukje chromosoom heeft ze veel lichamelijke en verstandelijke beperkingen. Toch kan zij, omgeven door zorg, zelfstandig wonen. Haar moeder Marry Wierks-Burggraaf vertelt hoe zij en haar man dit met veel moeite voor elkaar hebben gekregen. Al blijft er ook onzekerheid. 




'Ik ben een knokker, anders was ik er niet meer'

Liza en haar konijn HarrieToen Lisa zeven jaar geleden bij Pluryn kwam, was haar leven een drama. Maar ze heeft grote stappen gemaakt. ‘Als je drie jaar geleden had gezegd: zij gaat op zichzelf wonen en naar school, hadden mensen je vierkant uitgelachen.’ Toch kreeg ze het voor elkaar. En toen maakte ze ook nog een rapnummer dat nu veel aandacht krijgt.



  

'Samen met mensen die je kent'

Tweede ThuisVoor hun dochter Jiska (40) zochten Rina van den Heuvel en haar man een geschikte plek om te wonen. Zij namen het initiatief tot Tweede Thuis in Altena. Een woonlocatie voor acht meervoudig gehandicapten die sinds anderhalf jaar open is. ‘Een tweede thuis, zo hebben we het genoemd, want dat is wat we graag wilden voor de kinderen.’ 

  

'Dat er naar me geluisterd wordt, vind ik passende zorg'

Michelle (26) heeft autisme en woont bij ’s Heeren Loo in een groep. Haar voorliefde voor pictogrammen en ICT-kennis heeft ze op een bijzondere manier ingezet door het uitbreiden van een computerprogramma voor mensen die zich moeilijk kunnen uitdrukken . Binnenkort gaat een medebewoner de versie gebruiken die zij heeft ingericht. Ook is ze actief in de cliëntenraad, en denkt mee over verbetering van de zorg. 

'Dit moeten we toch zelf kunnen regelen'

MartijnDe moeder van Martijn Vos kon vanwege Alzheimer niet meer zelfstandig blijven wonen. Ze kreeg een indicatie voor langdurige zorg en kwam op de wachtlijst voor een verpleeghuis. Om de juiste zorg te blijven krijgen (nu niet langer in Wmo, maar Wlz) en op de goede wachtlijst te komen, was meer nodig dan hij had verwacht. Het zorgkantoor van VGZ kon hem goed informeren over de mogelijkheden.


'Altijd voor anderen gezorgd'

VGZ Zusters in BoxmeerNa een leven in het klooster, wonen zuster Godefriede (95) en zuster Maria Antonia (86) nu in woonzorgcentrum Sint Anna in Boxmeer. Ze hebben altijd klaar gestaan voor anderen, nu wordt er voor hen gezorgd. Hoe ziet hun leven er nu uit? En wat vonden ze ervan dat een team van Zorgkantoren Coöperatie VGZ een uitstapje voor de zusters organiseerde naar de St. Jan in Den Bosch, voor hen een betekenisvolle plek? 

'Toen ik een paar dingen vertelde, keken ze echt verbaasd'

CorNa een turbulent leven is Cor van Veen (54) in rustiger vaarwater terechtgekomen, nu hij sinds elf jaar bij zorgorganisatie ’s Heeren Loo in een groep woont. Vroeger was hij actief in de Cliëntenraad. Nu neemt hij deel aan de interne projectgroep ‘Samen werken aan kwaliteit van zorg’. Wat zou hij graag willen verbeteren? 


Een verhaal waarnaar geluisterd werd

JanouDe dochter van Karin Kuijpers en Dennis van Bogget, Janou (7), heeft het Dravetsyndroom Nu krijgen ze weer langdurige zorg. Ze moesten echter in een bezwaar- en beroepsprocedure afdwingen dat ze in de Wlz konden blijven. Karin vond het een pijnlijke ervaring. Ze vertelde erover in de zogenaamde spiegelgesprekken die Zorgkantoren Coöperatie VGZ organiseert om te leren van ervaringen van haar klanten.

Zinnige zorg: 'Een droom komt uit'

Zinnige zorg gaat over initiatieven die de zorg beter en simpeler maken

Bijvoorbeeld:

  • intensieve verpleegzorg thuis, waardoor een cliënt langer thuis kan blijven wonen
  • een multidisciplinair team dat intensieve begeleiding biedt in de eigen omgeving
  • meer zelfstandigheid bij intensieve zorgvraag

Klanten vertellen wat dit voor hen betekent.

'Als ik het voor het zeggen had in de zorg...'

De klant aan het roer!


Klanten gaven hun persoonlijke mening in:

Bekijk de video's!

Betere service aan klanten
Zorgkantoren Coöperatie VGZ wil de service aan de klant verbeteren. Dit doet VGZ door écht naar klanten te luisteren en te ervaren wat zij van het zorgkantoor verwachten.
De spiegelgesprekken zijn een mooie manier om elkaar te ontmoeten en het gesprek aan te gaan.
 
Jaarverslagen van Zorgkantoren Coöperatie VGZ 
'Uitgaan van kracht'
Annette Furnemont heeft een periode van verslaving en opnames achter zich gelaten. Nu helpt ze cliënten van GGZ Noord-Holland-Noord bij hun herstel. Als ervaringsdeskundige kent zij hun situatie. Iets betekenen voor anderen, bevorderde ook haar eigen herstel. Zij vertelt haar verhaal.
X
Om u zo goed mogelijk te helpen gebruikt vgz-zorgkantoren.nl cookies. Lees meer over ons cookiebeleid.
Nee, ik ga niet akkoord
Ja, ik ga akkoord