Zorgverlener

Aandachtspunten clientenraden bij beoordelen kwaliteitsplannen

17-07-2019

Zorgaanbieders stellen plannen op over kwaliteit. Hiervoor is in de sector Verpleging en Verzorging een Kwaliteitskader opgesteld. Cliëntenraden hebben rol in het beoordelen van deze kwaliteitsplannen. Waar let u dan op? Wat is belangrijk? Tijdens bijeenkomsten die we dit voorjaar hielden met cliëntenraden in de sector Verpleging en Verzorging ontvingen wij de vraag wat belangrijk is bij het beoordelen van de kwaliteitsplannen. Hieronder staan aandachtspunten voor het beoordelen van de kwaliteitsplannen en handige websites en hulpmiddelen. 

Belangrijke aandachtspunten bij toetsen kwaliteit

1. Profiel zorgorganisatie

Kunt u zich vinden in het verhaal? 
Herkent u zich in de visie?

2. Profiel personeelsbestand/personeelssamenstelling

Als dit de personeelssamenstelling is, is dit dan voldoende om de organisatiedoelen te behalen?
Past de personeelssamenstelling bij de cliëntensamenstelling?

3. Situatie beschrijving van het nu

Kunt u zich vinden in de situatiebeschrijving, maar vooral ook in de waardering? In hoeverre kan de cliëntenraad invloed op de beschrijving uitoefenen?

4. Verbeterparagraaf op locatie

Gaan de verbeterplannen over onderwerpen waarvan u ook vindt dat daar verbetering nodig is? 
Passen de plannen bij de locaties? 
Is er ruimte om te leren?

Voor meer informatie over deze aandachtspunten kunt u terecht bij Zeggenschap.nu.

 

Handreiking van LOC

Het LOC heeft een Handreiking voor cliëntenraden ontwikkeld. Deze is gericht op het beoordelen van kwaliteitsplannen. Lees de Handreiking.

Bijeenkomst LOC 4 september 2019 

Op 4 september 2019 houdt het LOC de workshop Kwaliteitsplan en de rol van cliëntenraden. Leden kunnen deze gratis bezoeken. 
Bezoek de website van het LOC voor meer informatie.

Netwerkbijeenkomsten NCZ

De Stichting Netwerk Cliënt-en-Raad Zorg (NCZ) organiseert netwerkbijeenkomsten voor cliëntenraden. Leden kunnen deze gratis bezoeken. 
Bezoek de website van de NCZvoor data en het programma.

 

In gesprek blijven met zorgkantoor

We zien u graag terug op een volgende bijeenkomst (voorjaar 2020) en/of tussentijds bij een locatiebezoek/dialooggesprek! Heeft u onderwerpen/thema’s die u graag met ons wil bespreken? Laat het ons weten. Dit kan door een mail te sturen aan de bij u bekende inkoper of naar inkoopwlz@vgz.nl

 

Lees verder over de rol van cliëntenraden.

X
Om u zo goed mogelijk te helpen gebruikt vgz-zorgkantoren.nl cookies. Lees meer over ons cookiebeleid.
Nee, ik ga niet akkoord
Ja, ik ga akkoord