Zorg krijgen en betalen

Uw zorg kan starten als u toestemming hebt voor het krijgen van langdurige zorg, het pgb en de zorg die u daarmee wilt inkopen. Wanneer u de zorg ontvangt, krijgt u ook te maken met het bijhouden van uw administratie, het laten betalen van zorgverleners, het volgen van uw budget en controles. 

Sociale verzekeringsbank betaalt uw zorgverleners

De Sociale Verzekeringsbank (SVB) betaalt uw zorgverleners. U geeft daarvoor het te betalen bedrag door aan de SVB via een factuur, een urenbriefje of een maandelijks afgesproken bedrag.

U bewaakt uw budget

Via 'Mijn pgb' van de SVB kunt u uw budget en alle betalingen online bekijken. Hierin staat welk bedrag u al hebt uitgegeven en welk bedrag u nog over hebt. Het is belangrijk dat u dit goed in de gaten houdt. Daarmee voorkomt u dat uw budget te snel op raakt en u uw zorgverleners met eigen geld moet betalen.

 

Verandert er iets? Geef dat op tijd door

Geef wijzigingen in uw situatie meteen aan ons door. Bijvoorbeeld als u verhuist of tijdelijk in het buitenland verblijft (vóór vertrek doorgeven!). Regel dit online via MijnVGZzorgkantoor of neem op een andere manier contact met ons op.

Regel uw pgb-zaken online

Huisbezoeken

In 2017 gaan wij bij 33% procent van onze budgethouders op huisbezoek. Dit doen we in opdracht van het Ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport (VWS). 

  • Waarom komen we op bezoek?

    Het doel van de huisbezoeken is om u te informeren en adviseren over het pgb. Wij willen graag van u persoonlijk horen of u tevreden bent over de zorg die u via uw pgb krijgt. Wij kijken samen met u welke zorg u inkoopt en of deze bij u past. Daarnaast controleren wij of u uw pgb besteedt waarvoor het is bedoeld. Om dat te kunnen doen, willen we tijdens het huisbezoek uw pgb-administratie inzien. Tenslotte beantwoorden we de vragen die u hebt over uw pgb of verwijzen u door naar de juiste instantie. Het is belangrijk dat u meewerkt aan het huisbezoek, dit is namelijk één van de verplichtingen als u een pgb hebt.

  • Wat gebeurt er na het huisbezoek?

    We gaan ervan uit dat alles in orde is. In dat geval verandert er niets. U houdt recht op een pgb zoals u gewend bent. Het kan zijn dat uw administratie niet (helemaal) op orde is. Of dat uw zorgverlener geen goede zorg verleent. Misschien besteedt u uw pgb niet aan de zorg waarvoor de Wlz is bedoeld. Dan ontvangt u van ons een brief met de uitkomsten van het gesprek. Daarin leest u ook wat we van u verwachten. Als wij vaststellen dat u uw pgb niet rechtmatig hebt besteed, kunnen wij genoodzaakt zijn om uw pgb te beëindigen. 

Jaarafrekening

Van de Sociale Verzekeringsbank ontvangt u een budgetoverzicht. Hierop staat welk bedrag zij hebben betaald aan uw zorgverleners. U controleert dit overzicht en als u ermee akkoord bent, geeft u dat door aan de SVB. De SVB geeft dit vervolgens aan ons door en wij sturen u een jaarafrekening. 

  • Wat staat er op de jaarafrekening?

    Op de jaarafrekening staat het totale pgb dat wij u hebben toegekend en het bedrag dat de SVB aan uw zorgverleners heeft betaald.

  • Wanneer moet u wat terugbetalen?

    Het kan zijn dat u uw pgb of een deel daarvan moet terugbetalen. Dit is bijvoorbeeld het geval als blijkt dat u hebt gefraudeerd. Of als u langer dan 13 weken in het buitenland bent geweest en dit niet aan ons hebt doorgegeven. Ook als u uw pgb niet hebt besteed aan zorg waarvoor de Wlz is bedoeld of als u uw budget overschreden heb, moet u terugbetalen. U krijgt hiervan een rekening.

  • Betaal op tijd, geen extra administratiekosten

    Betaal uw rekening op tijd, dan hoeft u geen extra administratiekosten te betalen. Als u na de betalingsherinnering nog niet hebt betaald, schakelen wij een incassobureau in. Dit betekent dat u ook de administratiekosten die het incassobureau maakt moet betalen. De hoogte van de administratiekosten hangt samen met de hoogte van het bedrag dat u moet terugbetalen. In de wet staat hoe het incassobureau deze kosten moeten berekenen.

Goed om te weten als u een pgb hebt

  • In welke situaties stopt een pgb?

    Het pgb eindigt:

    • als u blijvend bent opgenomen in een Wlz-instelling
    • als u langer dan twee maanden bent opgenomen in een Wlz-instelling of ziekenhuis
    • als u zich niet houdt aan de verplichtingen van de Regeling Langdurige zorg
    • als u zelf vraagt om het pgb stop te zetten
    • als u de zorg waarvoor u een pgb ontvangt in natura krijgt
    • als u niet langer een vast woonadres hebt
    • als u failliet bent verklaard of als sprake is van schuldsanering op grond van de WSNP
    • als u komt te overlijden

    Ontvangt u ondersteuning van een gewaarborgde hulp? Dan eindigt het pgb ook als wij vinden dat die ondersteuning niet langer goed georganiseerd is.
    Meer informatie hierover vindt u in de Regeling Langdurige zorg, artikel 5.20.  

  • Hoe geeft u door dat u stopt met het pgb?

    Geldt voor u één van de situaties waarin een pgb stopt? Dan is het belangrijk dat u dit zo snel mogelijk per brief of via het contactformulier aan ons doorgeeft.

  • Wat gebeurt er bij fraude?

    Natuurlijk gaan wij ervan uit dat u uw pgb hebt besteed aan de zorg waarvoor het is bedoeld. Toch komt het helaas ook voor dat we een vermoeden van oneigenlijk gebruik of fraude hebben. In dat geval doen we eerst nader onderzoek. Als wij tijdens dit onderzoek onrechtmatigheden zien, ondernemen we verdere actie. Zo kunnen wij uw pgb beëindigen of u het advies geven om een andere zorgverlener te zoeken. Ook kunnen we een zorgverlener afkeuren, zodat u daar geen zorg meer kunt inkopen. In sommige situaties doen we aangifte bij de politie.


    Tot slot melden we de onrechtmatigheden aan het landelijke meldpunt dat deze signalen verzamelt. Dit doen we om ervoor te zorgen dat ook andere zorgkantoren actie kunnen ondernemen. Als blijkt dat u uw pgb niet hebt besteed aan de zorg waarvoor het is bedoeld, dan moet u dit terugbetalen.

     

    Lees verder in ons fraudebeleid

Hebt u vragen over het pgb?

Bijvoorbeeld over het huisbezoek of de jaarafrekening. Of hebt u een verschil van inzicht met een zorgaanbieder over de inzet van zorg en hebt u daarvoor bemiddeling nodig? Wij helpen u graag verder.

Bent u het niet eens met onze beslissing?

Bel ons voor een toelichting. Wij beantwoorden uw vragen en zoeken samen met u naar een oplossing. En als het nodig is, maken we meteen een correctie. U hoeft dan geen schriftelijk bezwaar meer te maken. Makkelijk en snel.