Inkoopbeleid Gehandicaptenzorg

toekomstbestendige gehandicaptenzorg. Met de basiselementen
uit het Landelijk Akkoord en de Toekomstagenda als fundament
werken we samen aan een volwaardig leven voor iedereen.
Bijlagen
-
- ZN-visie op duurzame toegang tot langdurige zorg
- Bijlage 1 Overeenkomst Wlz 2025-2026 (versie 1 juli 2024)
- Bijlage 2 Overeenkomst Wlz 2025 (versie 18 juli 2024)
- Bijlage 3A Bestuursverklaring 2025
- Bijlage 3A Bijlage Opgave onderaannemers 2025 bij Bijlage 2 – Onderaannemerschap van de Bestuursverklaring
- Bijlage 3B Instemmingsverklaring 2025
- Bijlage 3B Bijlage Opgave onderaannemers 2025 bij Bijlage 1 – Onderaannemerschap van de Instemmingsverklaring
- Bijlage 4 Aanvullende inkoopvoorwaarden 2025 (versie 9 augustus 2024)
- Bijlage 5 Declaratieprotocol
- Bijlage 6 Voorschrift Zorgtoewijzing
- Bijlage 7 Onderbouwing richttariefpercentages Wlz
- Bijlage 7C Uitvraagformat declaratiegegevens 2022 Wlz
- Format vragenlijst NvI 2025
- Format onderaannemers 2025
- Aanvraagformat transitiemiddelen 2025-2026
-
Bijlagen nota van wijziging 5 september 2024:
- Bijlage 7 Onderbouwing richttariefpercentages Wlz (5 september 2024)
- Bijlage 7C Uitvraagformat declaratiegegevens Wlz 2023
Bijlagen nota van wijziging 31 mei 2024:
-
In de Nota van inlichtingen vindt u een overzicht van de correcties en aanvullingen op het inkoopbeleid Wlz 2024-2026
De vragen en antwoorden hebben geleid tot enkele aanpassingen in het zorginkoopbeleid en de bijlagen. Een toelichting op deze aanpassingen en op welke paragraaf de aanpassing betrekking heeft leest u in de Nota van Inlichtingen hieronder.
In deze Nota van Inlichtingen staan de antwoorden op de vragen over het inkoopbeleid die voor iedereen van belang zijn
Wij hebben vragen van gelijke strekking gebundeld om het document overzichtelijk en toegankelijk te houden. We hebben de strekking van deze vragen samengevat en één antwoord gegeven op deze gebundelde vragen. De gestelde vragen, van antwoorden voorzien, komen dus niet allemaal letterlijk terug in de Nota van Inlichtingen. U vindt de gebundelde vragen en bijbehorende antwoorden per paragraaf terug in dit document.
Sommige vragen zijn niet opgenomen in de Nota van Inlichtingen
Uw vraag is niet opgenomen als het antwoord op de vraag letterlijk terug te vinden is in de inkoopdocumenten, een vraag betrekking heeft op de situatie van de individuele zorgaanbieder of als de gestelde vraag geen feitelijke vraag betreft over de inkoopprocedure. In deze Nota van Inlichtingen worden alleen vragen beantwoord over de gewijzigde delen van het inkoopbeleid 2024-2026. Vragen over de Nota van Wijzigingen 2024 vallen dus niet binnen de reikwijdte van deze Nota van Inlichtingen. Het zorgkantoor hanteert echter dezelfde tariefsystematiek als omschreven in de Nota van Wijzigingen 2024, waardoor deze Nota van Inlichtingen daarover de relevante inzichten verschaft.
De Nota van Inlichtingen gaat voor op het Inkoopbeleid Wlz 2024-2026
Hiermee maakt de Nota van Inlichtingen onderdeel uit van deze inkoopprocedure.
Nieuws
- Inkoop Consultatie en advies LVHC vanaf 2025 | 20 augustus 2024
- Zorgkantoren passen richttariefpercentages voor 2025 aan | 5 september 2024
- Publicatie Nota van Inlichtingen Inkoopbeleid 2025 | 1 juli 2024

Dit staat in ons inkoopbeleid
- Hoe wij zorg inkopen
- Belangrijke acties en deadlines
- Minimumeisen voor een overeenkomst
- Afspraken en regels transitiemiddelen
Hieronder staan specifieke thema's bij het inkoopbeleid.
Thema's in het inkoopbeleid
Beweeg de verzekeringen van rechts naar links
Beweeg de verzekeringen van rechts naar links
Toekomstbestendige Gehandicaptenzorg
Bij het VGZ Zorgkantoor vinden wij dat iedereen volwaardig onderdeel is van de maatschappij. Dit geldt ook voor mensen met een beperking die zorg of ondersteuning nodig hebben.
Samen met de cliënt, het netwerk van de cliënt, de zorgprofessionals en cliëntondersteuners zetten wij in op het tijdig realiseren van passende zorg en ondersteuning voor elke levensfase. Uitgangspunt is altijd zo thuis als mogelijk, het vergroten van eigen regie en de mogelijkheid om een betekenisvolle bijdrage te leveren en je als persoon te ontwikkelen. Vanuit de principes van zinnige zorg stimuleren wij sociale en technologische initiatieven die leiden tot betere zorg en/of ondersteuning – een volwaardig leven – voor de cliënt en die de druk verlagen op medewerkers en financiële kaders. Zo houden de we de gehandicaptenzorg in Nederland duurzaam beschikbaar en betaalbaar.
Vanuit de uitgangspunten in onze visie op de Langdurige Zorg geven we invulling aan de uitgangspunten van de kanslijnen uit het Bestuurlijke Akkoord en de thema’s uit de Toekomstagenda Gehandicaptenzorg. Daarbij is er specifiek aandacht voor onderwerpen zoals de groei van het aantal cliënten met een complexe zorg en/of ondersteuningsvraag en cliënten met een Licht Verstandelijke Beperking, arbeidsmarkt, technologie en innovatie, zinvolle daginvulling, huisvesting en het betrekken van het netwerk van de cliënt.
De kwaliteit van de zorg in de sector is van hoog niveau. Betrokken medewerkers leveren elke dag zorg en ondersteuning aan mensen met een beperking, zodat zij het leven kunnen leiden zoals eenieder. Toch knelt het voor sommige doelgroepen en voorzien we een toename van knelpunten in de nabije toekomst. Hierop willen we actief met zorgaanbieders, verwanten en cliënten aan werken. Waarbij het ook van belang is samen te praten over de grenzen van passend zorgaanbod.

Zinnige zorg in de praktijk: Good Practices
Good Practices zijn bewezen en succesvolle praktijkvoorbeelden van zorg die het beste bij de cliënt passen. Deze Good Practices zijn bedacht en uitgedragen door zorgaanbieders én helpen bij het aanpakken van personeelstekorten en oplopende maatschappelijke kosten.
Bekijk de Good Practices