170

Zorgkantoor onder de indruk van veelzijdigheid en complexiteit zorgvragen

14-11-2017
Het werkbezoek aan Dichterbij heeft Zorgkantoren Coöperatie VGZ een beter beeld gegeven van de zorg aan mensen met een verstandelijke beperking. “Dit is goed voor de samenwerking.” 

æEen brede delegatie van Zorgkantoren Coöepatie VGZ bezocht De Ziep in Ottersum. We hadden een druk dagje voor de boeg: naast De Ziep bezochten we ook de Baersdonck, STEVIG en de zorgcentrale. Dichterbij gaf tekst en uitleg over de zorg voor cliënten met een verstandelijke beperking en complexe zorgvragen. En cliënten vertelden hun persoonlijke verhaal: over hun problemen, over de behandeling daarvan en over hun wens om zo gewoon mogelijk te leven en mee te doen in de samenleving. 

Complex

Dichterbij

Vooral die persoonlijke verhalen raakten de bezoekers. Bestuurder Ab Klink van het zorgkantoor toonde zich onder de indruk van de complexiteit en veelzijdigheid van de zorgvragen van cliënten. “Je hebt te maken met problemen waarvoor behandeling nodig is, daarnaast zit je met de praktische vraag van mensen om hen te helpen zo gewoon mogelijk te leven. Dat maakt de zorg en ondersteuning complex.” 


Maatwerk

Bij de zorgcentrale kregen de medewerkers van het zorgkantoor te zien hoe zorgdomotica de nachtzorg efficiënt en effectief ondersteunt. Ze vonden het verrassend dat alles maatwerk is: bij de ene cliënt is intensieve observatie met videobewaking nodig, bij een andere cliënt volstaat een geluidsverbinding. Bij de forensische kliniek van STEVIG hoorde de delegatie hoe ook daar maatwerk geboden wordt in de behandeling. Daar bleek ook: hoe meer regels en protocollen, hoe meer incidenten.

Samenwerking

Henri Akkersdijk was namens Dichterbij gastheer tijdens het bezoek. Hij spreekt van een geslaagde dag. “We hebben een gedeeld belang: zorg die de cliënt centraal stelt, die verspilling vermijdt en betaalbaar is. Inzicht in het dagelijks werk helpt om daar goed invulling aan te geven, het bevordert de samenwerking.” Die samenwerking is anders dan Hans de Veen, bestuursvoorzitter Dichterbij, bij zijn vorige werkgever gewend was. “Bij Mondriaan, instelling voor geestelijke gezondheidszorg, ging het vooral om de behandeling. Bij Dichterbij gaat het om ondersteuning op alle aspecten van het leven, het is veelomvattend.”

Kennisbron

Henri hoopt dat het zorgkantoor na de ervaring bij Dichterbij vaker op werkbezoek gaat bij organisaties in de zorg voor mensen met een verstandelijke beperking. “Anderzijds hoop ik dat het zorgkantoor ons ook als bron van kennis inschakelt. Dat ze ons om advies vragen als ze met een specifieke vraag zitten. Ze weten nu beter wat we doen, wat we kunnen. Ook daarvoor is het werkbezoek zinvol geweest.”

 

Bron: website Dichterbij