Zinnige zorg en innovatie - Arbeidsmarkt

De werkdruk voor zorgprofessionals is hoog. Tegelijkertijd kampt de zorgsector met personeelstekorten en neemt de vraag naar voldoende opgeleid zorgpersoneel de komende jaren naar verwachting toe. Bekijk de innovaties die helpen om de werkdruk te verlagen. 

  • De werkdruk binnen de zorgsector is hoog. Daarnaast is er sprake van schaarste op de arbeidsmarkt. Voor zorgorganisaties is het steeds belangrijker om zorgmedewerkers langer aan zich te laten binden en waar mogelijk de uitstroom van zorgmedewerkers te beperken. Het is belangrijk om met nieuwe medewerkers het goede gesprek te voeren over hun werkdruk en werkplezier.

    Lees meer over het buddysysteem inwerktraject

  • Iedereen verdient een volwaardige plaats in de samenleving. De participatieladder is een meetinstrument waarmee je kunt vaststellen in welke mate iemand zelfstandig kan werken. Door de begeleiding van PSW Werk kan iedereen zo hoog mogelijk klimmen op deze participatieladder.

    Lees meer over PSW Werk en de participatieladder

  • Er zijn cliënten die door lichamelijke problematiek hun mobiliteit en spierkracht verliezen en daardoor afhankelijk zijn van zorgondersteuning aan bed. Deze zorg is arbeidsintensief omdat de cliënten vaak zelf niet goed kunnen meewerken. Dit betekent dat bepaalde zorg zoals het aan- en uitkleden of wisselligging door twee professionals gedaan dient te worden. Het draaihulpsysteem is een hulpmiddel voor de verplaatsing en het wenden van cliënten op bed.

    Lees meer over St. Barbara en het draaihulpsysteem

  • In Nederland hebben een groot aantal ouderen DM II. Regelmatige controle van de glucosewaarden is noodzakelijk voor het inzetten van de juiste behandeling. Bij het bepalen van de glucosewaarden zijn mensen vaak afhankelijk van de thuiszorg. De bepaling wordt gedaan middels een vingerprik. Door FGM in te zetten zijn er minder frequent prikmomenten nodig en daardoor minder inzet van de thuiszorg.

    Lees meer over Omring en Brabantzorg en flash glucose monitoring

  • Eten is emotie, en goede voeding draagt heel direct bij aan de kwaliteit van leven. Vanuit die overtuiging ontwikkelde Puur Culinair onder de naam Moe’s smakelijke gerechten die geschikt zijn voor mensen met kauw- en slikproblemen.

    Lees meer over Puur Culinair bij Amarant

  • Het arbeidsmarktprobleem is groot in alle sectoren van de zorg, maar zeker ook in de langdurige zorg. Vrijwilligers zijn enorm belangrijk voor een groter welzijn van cliënten en het terugdringen van het arbeidsmarkttekort. Stichting Cello voert een actief vrijwilligersbeleid.

    Lees meer over het vergroten vrijwilligersnetwerk bij Cello
  • Zorgprofessionals zijn veel tijd kwijt aan administratieve lasten. Met name het vastleggen van cliëntgegevens kost veel tijd. De technologie in spraakgestuurd rapporteren is in snel tempo doorontwikkeld. Hierdoor zijn de foutmarges klein en kan spraakgestuurd rapporteren de handmatige rapportage vervangen.

    Lees meer over Mijzo en spraakgestuurd rapporteren

  • Om verdere verspreiding van corona te voorkomen, worden cliënten en medewerkers bij klachten getest bij de GGD. De uitslag ontvangt men binnen 24 tot 48 uur. Cliënten moeten gedurende deze tijd in isolatie blijven. Dit is voor kwetsbare cliënten niet wenselijk of zelfs niet haalbaar. Ook zorgmedewerkers moeten regelmatig lang op hun uitslag wachten. Dit drukt op de planning. SWZ werkt met een corona sneltest waarmee binnen 15 minuten de uitslag bekend is.

    Lees meer over SWZ en de corona sneltest

  • In verpleeghuizen wordt bij cliënten met een katheter regelmatig preventief de blaas gespoeld om infecties en verstoppingen te voorkomen. Preventief blaasspoelen heeft volgens onderzoeken geen effect. Infecties moeten met name in de katheter voorkomen worden. Daarom is het effectiever om de katheter te spoelen in plaats van preventief de blaas te spoelen.

    Lees meer over Thebe en katheterspoelen in plaats van preventief blaasspoelen

  • Als mensen langer thuis wonen dan is een andere vorm van ondersteuning nodig dan het huidige (zorg)aanbod. Ondersteuning gericht op het behouden en versterken van dagelijkse activiteiten die aansluit bij de behoeften en interesses van mensen. Dit wordt gedaan door de ‘Ondersteuner Thuis’, een andere functie waarvoor voldoende potentieel is op de arbeidsmarkt.

    Lees meer over Thebe en ondersteuner thuis in de langdurige zorg

  • Voor ouderen kan het lastig zijn om zich om te draaien in bed, hierdoor kan men decubitus ontwikkelen. Bij Brabantzorg maakt men gebruik van een slimme matrastopper, die gladder is dan een katoenen hoeslaken. Hierdoor kunnen mensen makkelijker zelfstandig omdraaien of met beperkte inzet van een zorgmedewerker. De matrastopper zorgt voor een goede ventilatie en vochtafvoer, dit vergroot het comfort in bed.

    Lees meer over de slimme matrastopper bij Brabantzorg

  • Van oudsher werd medicatie altijd op vier tijdstippen per dag gegeven, waarvan drie noodzakelijk gekoppeld waren aan het moment van de maaltijd aangezien medicatie niet kon worden gegeven op een nuchtere maag. De afgelopen jaren is medicatie doorontwikkeld waardoor soms minder medicatiemomenten nodig zijn of niet meer perse rond de maaltijd ingenomen moet worden. Daarom hebben de specialist ouderengeneeskunde van de Waalboog en de Zorgapotheek samen gekeken naar het proces van medicatieverstrekking in het verpleeghuis en aangepast naar drie medicatie-tijdstippen en naar rustigere tijdstippen op de dag. Hierdoor ervaren zorgmedewerkers minder druk

    Lees meer over de Waalboog en procesaanpassing medicatieverstrekking

  • De meeste ouderen krijgen vroeg of laat te maken met incontinentieproblemen. Bij de inzet van incontinentiemateriaal komt het regelmatig voor dat het materiaal niet goed aansluit bij de behoefte van de cliënt. Dit heeft meer verschoningsmomenten en lekkages tot gevolg. E-health bij incontinentie is een handig systeem dat het urinepatroon van een cliënt gedurende 72 uur meet.

    Lees meer over E-health bij incontinentie van Zorgpartners Midden-Holland

  • Probleemgedrag van cliënten roept vaak stressreacties op bij begeleiders. Door stress zijn begeleiders niet in staat om te zien wat een cliënt op dat moment nodig heeft en kunnen ze onbedoeld emotioneel reageren, waardoor situaties escaleren. Gemiva helpt begeleiders door een training mentalisering.

    Lees meer over Gemiva en mentalisering

  • SWZ heeft beleid opgesteld omtrent urineonderzoek bij (vermoeden van) blaasontsteking. Binnen de gehandicaptenzorg zijn hier geen richtlijnen voor bekend, waardoor er vaak onnodig onderzoek werd uitgevoerd. Voor mensen met een ernstig meervoudige beperking is dit erg oncomfortabel, het is zeer belastend en heeft een grote impact. Door de uitkomsten te analyseren en daar beleid op te maken, zorgt dit ervoor dat er minder tests afgenomen hoeven te worden, hiermee realiseren zij een tijdsbesparing van 5,2 uur per cliënt per jaar.

    Lees meer over SWZ en gepast urineonderzoek

  • De palliatieve kit is een door de apotheek afgesloten box waarin zich benodigdheden bevinden om (acute) symptomen direct te behandelen. De kit wordt bij palliatieve cliënten in huis gezet op het moment dat deze in de terminale fase komt.

    Lees meer over Buurtzorg, Zorggroep HenZ, Kwaliteitskring apotheken Gorinchem en de palliatieve kit