Meerzorg

De regeling meerzorg geldt voor een beperkt aantal zorgprofielen voor thuis wonende klanten en klanten die in een zorginstelling verblijven. Er is sprake van meerzorg bij klanten met een zorgvraag die minimaal 25% hoger ligt dan wat binnen het zorgprofiel geboden kan worden. Lees verder over de regeling Meerzorg in het Voorschrift Zorgtoewijzing

Hoe vraagt u meerzorg aan?

  • Voor het aanvragen van meerzorg voor klanten die intramuraal verblijven en voor klanten met een volledig pakket thuis gebruikt u het Meerzorg-aanvraagsjabloon ZIN (dat vindt u hieronder bij de documenten);
  • Voor het aanvragen van meerzorg voor klanten met een modulair pakket thuis gebruikt u het adviesformulier en rekenmodule

 

Tijdpad

Gezien de forse wijzigingen zien wij 2019 als overgangsjaar, dit houdt in dat bestaande beschikkingen blijven doorlopen. De zorgaanbieder hoeft deze niet om te laten zetten. Onderstaand tijdspad geldt voor de nieuwe- en heraanvragen individuele en-of groepsmeerzorgaanvragen.

 

November 2018 - 1 februari 2019

Zorgaanbieders kunnen individuele- en groepsmeerzorg aanvragen. Op het moment dat een zorgaanbieder in aanmerking komt voor een meerzorgdialoog wordt het meerzorgplan meegestuurd met het  ingevulde  sjabloon aanvraag meerzorg.

 

November - 31 januari 2019

Meerzorgdialoog met zorgaanbieder en zorgkantoor (of op verzoek van ZK een schriftelijke afstemming) over de  inhoudelijke onderbouwing van de totale meerzorg aanvraag van de zorgaanbieder.
Bij toekenning worden er beschikkingen op clientniveau afgegeven, het Zorgkantoor maakt met de zorgaanbieder een financiële afspraak over het totaalbudget 
Voor gehele jaar jan-dec wordt gedeclareerd; er wordt alleen vergoed op basis van declaraties.

 

Vanaf februari 2019

Zorgaanbieder en CCE voeren ontwikkelgesprekken op de door hen  zorgvuldig gekozen locaties betreffende individuele cliënten en/of groepsmeerzorg. Wat volgt uit meerzorgplan en/of meerzorgdialoog (Het Zorgkantoor kan op verzoek aansluiten, wanneer het zorgkantoor niet aansluit, ontvangt het Zorgkantoor graag een terugkoppeling; de zorgaanbieder zorgt voor en verslag en stuurt dat ook naar zorgkantoor).

 

November 2019 - december 2019

Evaluatie betreffende de gehele populatie. Op basis van deze evaluatie wordt het budget voor het komende jaar eventueel bijgesteld. Bij een heraanvraag wordt tevens het nieuwe plan van aanpak besproken.

 
Contact
Heeft u een vraag?