Pgb: wetswijziging arbeidsovereenkomst

Vanaf 1 januari 2026 wordt de Regeling dienstverlening aan huis (Rdah) gewijzigd. Dat is besloten door de overheid. Heeft u een zorgovereenkomst arbeidsovereenkomst met een zorgverlener die maximaal 3 dagen per week werkt? Dan verandert er iets voor u en voor uw zorgverlener. U heeft daarover ook een brief van de SVB ontvangen. Hieronder leest u er meer over.

A. Informatie over de wijziging en de gevolgen voor u en uw zorgverlener

  • Op dit moment verschillen de rechten van een zorgverlener met een arbeidsovereenkomst door het aantal werkdagen. Werkt de zorgverlener maximaal 3 dagen per week? Dan heeft u andere verplichtingen en de zorgverlener andere rechten dan iemand die meer dagen werkt.

    De Centrale Raad van Beroep vindt dat de groep zorgverleners die maximaal 3 dagen per week werkt hetzelfde behandeld moet worden als zorgverleners die 4 dagen of meer werken. Daarom past de overheid de wet aan per 1 januari 2026. 

  • Straks hebben alle zorgverleners met een zorgovereenkomst arbeidsovereenkomst dezelfde rechten. Hierdoor veranderen ook uw verplichtingen als werkgever. 

    Verder bent u straks verplicht om de salarisadministratie door de SVB te laten doen. Dit betekent dat de SVB de zorgverlener netto betaalt en dat de SVB de verplichte premies en belasting betaalt aan de Belastingdienst. Als werkgever bent u verplicht om werkgeverslasten te betalen. Deze worden automatisch uit het budget betaald. 

  • Wel: 
    Bij een zorgovereenkomst arbeidsovereenkomst met een zorgverlener voor maximaal 3 dagen per week.

    Niet: 
    Als u een overeenkomst heeft met: 

    • Een eerste of tweedegraads familielid of partner
    • Een zzp’er, zelfstandig ondernemer of freelancer. Dit is een zorgovereenkomst van opdracht
    • Een zorginstelling
    Blijft hetzelfde:
    Bij een zorgovereenkomst arbeidsovereenkomst met een zorgverlener voor 4 dagen of meer gelden de regels al.

  • Uw zorgverlener krijgt meer rechten en meer sociale zekerheid. 

    Uw zorgverlener:

    • Wordt netto uitbetaald
    • Is verzekerd voor werknemersverzekeringen (WW, ZW, WIA, WAZO)
    • Wordt maximaal 2 jaar doorbetaald bij ziekte
    • Is beter beschermd tegen ontslag
    • U moet de salarisadministratie door de SVB laten doen
    • U betaalt werkgeverslasten uit uw budget
    • U heeft meer plichten bij een zieke zorgverlener
    • U kunt een arbeidsovereenkomst alleen stoppen onder voorwaarden
    • Informeer uw zorgverlener over de wijziging
    • Wordt de salarisadministratie nog niet door de SVB geregeld? Wijzig dan zo snel mogelijk de zorgovereenkomst in het PGB Portaal. Zie ook B2 ‘Hoe wijzig ik de zorgovereenkomst’
  • Ja, het betreft een wettelijke wijziging. Als u een arbeidsovereenkomst met een zorgverlener heeft voor maximaal 3 dagen per week, bent u wettelijk verplicht om vanaf 1 januari 2026 werkgeverslasten te betalen.

B. Informatie over de zorgovereenkomst

  • U heeft een brief van de SVB ontvangen. In de brief staat voor welke zorgverlener(s) de wetswijziging geldt. En voor welke zorgverlener(s) u de salarisadministratie door de SVB moet laten doen. 

    • Ontvangt de zorgverlener een bruto salaris? Dan wordt de salarisadministratie nog niet door de SVB geregeld? Wijzig in dat geval de zorgovereenkomst. Zie ook B2: ‘Hoe wijzig ik de zorgovereenkomst’
    • Wordt de salarisadministratie al wel door de SVB geregeld? Dan hoeft u de zorgovereenkomst niet te wijzigen
  • Een wijziging is alleen nodig als de zorgverlener een bruto salaris ontvangt en de salarisadministratie nog niet door de SVB wordt geregeld:
    1. Ga naar mijnpgb.nl en log in op het PGB Portaal 
    2. Kies bij ‘Overzicht zorgovereenkomsten’ de juiste zorgverlener 
    3. Wijzig deze zorgovereenkomst per 1 januari 2026
    4. Vink het vakje aan waarmee u de salarisadministratie aan de SVB uitbesteed 
    5. Geef aan of de zorgverlener de loonheffingskorting wil toepassen
    6. Upload een kopie van de voor- en achterkant van het identiteitsbewijs van de zorgverlener. Let op: een rijbewijs is geen geldig identiteitsbewijs
    7. Controleer alles goed. Klopt alles? Klik dan op 'Delen met de zorgverlener'. Is de zorgverlener akkoord? Dan ontvangt u de wijziging terug voor ondertekening
    8. Onderteken de wijziging zelf. De SVB en het zorgkantoor ontvangen direct de wijziging
    • Open de zorgovereenkomst in het PGB Portaal
    • Ga naar ‘Algemene afspraken’
    • Kijk of er een ‘Salarisadministratie’ vermelding is en of dit op ‘nettobetaling’ staat 
  • U kunt de wijziging arbeidsovereenkomst dan niet doorgeven in het PGB Portaal. Geef de wijziging door via een formulier. In de brief van de SVB staat hoe u dit doet.
  • Binnen 8 weken nadat u de wijziging heeft ingediend, ontvangt u een reactie van het zorgkantoor en de SVB. In het PGB Portaal ziet u de status van de wijziging.

C. Informatie over budget en kosten

  • De werkgeverslasten zijn ongeveer 20% van het brutoloon van de zorgverlener. In 2025 is het lage tarief 17,71% en het hoge tarief 22,71%. Dit percentage kan verschillen vanwege de hoogte van de WW-premie en wijzigt jaarlijks. Meer informatie over de hoogte van de WW-premie en de werkgeverslasten vindt u op website van de SVB.
    • U betaalt de zorgverlener € 1.000,- bruto per maand
    • Vanaf 1 januari 2026 komen daar ongeveer 20% werkgeverslasten bij
    • Dus in totaal gaat er ongeveer € 1.200,- uit uw budget per maand
  • Door de werkgeverslasten stijgen vanaf 2026 uw kosten voor dezelfde zorg. Om de extra werkgeverslasten op te vangen, ontvangt u maximaal 2 jaar een compensatie. Dit betekent dat u in 2026 en 2027 extra budget krijgt.
    Zie ook D: ‘Informatie over tijdelijke compensatie’. 

D. Informatie over tijdelijke compensatie

  • Als u niet voldoende budget heeft door de Rdah-wijziging om uw zorgverlener(s) te betalen. Als alle declaraties van het jaar 2025 zijn verwerkt, maakt het zorgkantoor een berekening voor de tijdelijke compensatie. 
  • De compensatie is tijdelijk en duurt maximaal 2 jaar, voor het jaar 2026 en 2027.
  • Na 2 jaar ontvangt u geen compensatie meer. Maak met de zorgaanbieder nieuwe afspraken over tarieven en uren om ervoor te zorgen dat de kosten na 2 jaar niet hoger zijn dan het maximale budget bij het zorgprofiel.
  • Voor de hoogte van de compensatie wordt gekeken naar de zorgkosten van het jaar 2025 voor zorgovereenkomsten arbeidsovereenkomsten van maximaal 3 dagen per week.

    Voorbeeld*:

    • In 2025 betaalde u de zorgaanbieder € 1000
    • In 2026 worden de kosten van dezelfde aanbieder € 1200 (incl. 20% werkgeverslasten)
    • De tijdelijke compensatie is dan € 200

    *Daarnaast wordt er nog rekening gehouden met de jaarlijkse indexatie. Dit is niet meegenomen in het voorbeeld. 

    • Voor zorgverleners waarvoor u door de Rdah-wijziging werkgeverslasten moet betalen, en
    • Voor zorgverleners waarmee u in 2025 een zorgovereenkomst arbeidsovereenkomst heeft en waarvan de arbeidsovereenkomst doorloopt in 2026. Let op: een arbeidsovereenkomst met een einddatum in 2025 valt hier niet onder
  • In de eerste helft van 2026. Het exacte moment is nog niet bekend. 
  • Eerst moeten alle declaraties 2025 verwerkt zijn. Anders kan niet bepaald worden hoe hoog de zorgkosten in 2025 waren. Ook in de eerste maanden van 2026 kan er nog gedeclareerd worden voor het jaar 2025. 
  • U ontvangt in de eerste helft van 2026 een nieuwe toekenningsbeschikking voor het jaar 2026. In het nieuwe budget is de tijdelijke compensatie verwerkt. De compensatie staat nog niet in de toekenningsbeschikking die u in november of december 2025 ontvangt.
  • U hoeft niets te doen. U ontvangt automatisch een nieuwe toekenningsbeschikking in 2026 als u in aanmerking komt voor compensatie. Deze nieuwe toekenningsbeschikking is geldig voor het hele jaar 2026. En vervangt de oude toekenningsbeschikking die u in november/december 2025 heeft gehad. 

Meer informatie

Vragen

Heeft u vragen over de wetswijziging? Neem dan contact op met de SVB of met het VGZ Zorgkantoor.

  • Contact met de SVB | Voor specifieke vragen over de salarisadministratie of werkgeverstaken, bijvoorbeeld over loondoorbetaling bij ziekte, ontslagrecht en loonheffing.
  • Contact met het zorgkantoor | Als u vragen heeft over het wijzigen van de zorgovereenkomst, over de tijdelijke compensatie, over een eventueel budgettekort, of als u hulp nodig heeft met het PGB Portaal.