Grote zorginstellingen met meerdere locaties hebben vaak meerdere cliëntenraden:
De rechten en plichten van de zorginstelling en de cliëntenraad staan in een wet. Dat is de Wet medezeggenschap cliënten zorginstellingen (Wmcz). Daarin staat bijvoorbeeld dat de Wlz-zorginstelling:
De Inspectie voor Gezondheidszorg en Jeugd (IGJ) controleert of de inspraak van cliënten goed geregeld is.
De cliëntenraad behartigt de belangen van alle cliënten. Om dat goed te kunnen doen, moet de cliëntenraad weten wat er leeft onder cliënten en hun naasten. De cliëntenraad vraagt cliënten en hun naasten daarom geregeld wat hun wensen, ideeën en meningen zijn. Bijvoorbeeld met een enquête of door bijeenkomsten te organiseren, maar ook door een praatje te maken. U kunt zelf ook contact opnemen met de cliëntenraad. Bijvoorbeeld als u vragen of ideeën heeft of als u vindt dat iets anders of beter kan.
De cliëntenraden houden zich niet bezig met individuele problemen of klachten van cliënten. Toch kan het verstandig zijn om de cliëntenraad te informeren bij problemen. Als andere cliënten met hetzelfde probleem te maken hebben, kan de cliëntenraad onderzoeken of er structureel iets verbeterd moet worden bij de zorginstelling.