Hebt u advies of hulp nodig om de zorg te krijgen die bij u past? Bijvoorbeeld bij het: 

  • kiezen van een zorgverlener
  • veranderen van zorgverlener
  • opstellen van het zorgplan
  • vaststellen of de zorg die u krijgt nog steeds de beste keuze is voor u
  • bemiddelen tussen u en een zorgverlener

Of hebt u een andere vraag over zorg, weet u niet waar u terecht kunt of wilt u graag bespreken wat er mogelijk is? We willen u graag helpen bij het vinden van de juiste zorg. Aarzel dan ook niet en bel ons als u een vraag hebt. Wij spannen ons tot het uiterste in om uw vraag te beantwoorden.

 

Onafhankelijke cliëntondersteuning

Bij vragen over uw langdurige zorg hebt u recht op ondersteuning. Dit is geregeld binnen de Wet langdurige zorg. Deze wet noemt dit cliëntondersteuning.

Hebt u een Wlz-indicatie gekregen en vragen over de keuze voor een zorgaanbieder of zorgvorm? Of ontvangt u al zorg en heeft u vragen over de afspraken met uw zorgverlener? Laat u dan ondersteunen door een cliëntondersteuner. Hij of zij ondersteunt u of uw naaste met al uw vragen rondom het regelen en de uitvoering van langdurige zorg.

  • Waarom is er cliëntondersteuning?

    Iedere cliënt met een Wlz-indicatie heeft recht op de hulp van een cliëntondersteuner. De cliëntondersteuners denken met u mee over hoe u de zorg die het beste bij uw situatie past goed kunt organiseren. De cliëntondersteuning is vooral gericht op de versterking van uw positie, zodat u weloverwogen keuzes kunt maken over uw zorg. Een cliëntondersteuner staat naast u, denkt mee en betrekt waar mogelijk uw sociale netwerk (bijvoorbeeld familie, mantelzorgers en vrijwilligers) bij het zoeken naar oplossingen. De cliëntondersteuner kent het zorgaanbod in uw buurt. 

  • Wat is cliëntondersteuning?

    U kunt informatie, advies en ondersteuning krijgen: 

    • informatie en advies over het zorgaanbod in de regio, verschillende zorgvormen, cliëntrechten en eventuele wachtlijsten
    • de keuze voor de gewenste zorgaanbieder die het beste past bij uw situatie 
    • de invulling van de zorg. U kunt bijvoorbeeld hulp krijgen bij het opstellen van een persoonlijk plan. Hierin legt u vast hoe u uw leven wilt inrichten en wat daarbij voor u de beste zorg is (verblijf in een zorginstelling, een volledig of modulair pakket thuis of persoonsgebonden budget)
    • het zorg- of ondersteuningsplan. U kunt hulp krijgen bij het opstellen, evalueren en bijstellen van het zorg- of ondersteuningsplan. Dit zijn afspraken over de invulling van de zorg die u maakt met uw zorgverlener. Dit kan bijvoorbeeld betekenen dat de cliëntondersteuner u tijdens de bespreking met de zorgverlener bijstaat
    • bemiddeling tussen u en uw zorgaanbieder. Wenst u een andere invulling van uw zorgvraag en/of komt u er samen met de zorgaanbieder niet uit? Ook dan kan een cliëntondersteuner u helpen
     
  • Gratis, onafhankelijke en in uw belang

    Cliëntondersteuning is er speciaal voor u. Cliëntondersteuners werken onafhankelijk van de indicatiesteller, zorginkopers en zorgverleners. De cliëntondersteuner werkt altijd in het belang van de cliënt. Er zijn voor u geen kosten verbonden aan cliëntondersteuning.

Waar vindt u cliëntondersteuners?

Voor cliëntondersteuning kunt u terecht bij uw zorgkantoor of de onafhankelijke cliëntondersteuners van MEE en Adviespunt Zorgbelang. U kunt zelf kiezen van wie u cliëntondersteuning wilt ontvangen en rechtstreeks contact opnemen met de betreffende organisatie.

  • Zorgkantoren Coöperatie VGZ

    Hebt u zorg nodig? En weet u niet bij welke zorgverlener u terecht kunt? Vraag onze medewerkers van afdeling Klantadvies Langdurige zorg van Zorgkantoren Coöperatie VGZ om advies. Wij vinden het belangrijk dat u goede zorg krijgt en dat u zich hierover geen zorgen hoeft te maken. Daarom helpen wij u graag. Samen met u bespreken wij de mogelijkheden die het beste bij uw situatie passen en ondersteunen u bij het maken van keuzes die voor u belangrijk zijn. Wij geven advies en informatie over de beschikbare zorgaanbieders in uw regio en over de mogelijkheid van een persoonsgebonden budget. Daarnaast adviseren wij hoe u de zorgverlening op maat organiseert in een instelling of bij u thuis. Ook begeleiden wij u graag bij het opstellen van een goed zorgplan. Misschien hebt u nu nog geen vragen, maar over een tijdje wel. U kunt altijd bij ons terecht. 

    Neem contact met ons op.

  • MEE

    Voor meer informatie over onafhankelijke cliëntondersteuning gaat u naar www.mee.nl of belt u naar 0900-999 88 88. Voor dit informatienummer betaalt u alleen uw gebruikelijke belkosten.

  • Adviespunt Zorgbelang

    Voor meer informatie over onafhankelijke cliëntondersteuning gaat u naar www.adviespuntzorgbelang.nl of belt u naar 0900 243 81 81. Voor dit informatienummer betaalt u alleen uw gebruikelijke belkosten.

  • STIP / ZOGMH

    Op www.zogmh.nl vindt u meer informatie over onafhankelijke cliëntondersteuning door STIP ZOGMH. U kunt ook bellen naar 0182-549813. Of een mail sturen naar stipgouda@zogmh.nl.

Wat is het zorgkantoor in uw regio?

Er zijn 31 zorgkantoren in Nederland. Deze regelen voor alle inwoners de langdurige zorg. Wilt u weten wat het zorgkantoor in uw regio is?


Bij wie moet u zijn voor welke zorg?

De overheid heeft een digitale wegwijzer voor wie zorg of ondersteuning zoekt. U brengt stap voor stap uw situatie in kaart. Daarna ziet u welke mogelijke oplossingen het beste bij u passen.

Handige links

  • Cliëntenorganisatie en belangenbehartiging
    MEE  Biedt ondersteuning bij een beperking of handicap
    CCE  Biedt ondersteuning bij complexe zorgvragen
    CG-raad  Voor mensen met een chronische ziekte of handicap
    Ouderenorganisatie  Behartigt de belangen van ouderen
    Platform GGZ  Behartigt de belangen van mensen met psychische problemen en hun familie
    Vereniging LFB  Behartigt de belangen van mensen met een verstandelijke beperking en hun familie
    Zorgbelang Nederland  Behartigt de belangen van zorgvragers, kan ondersteunen bij het indienen van klachten
    Autisme  Website van de Nederlandse vereniging voor autisme
    Balans Digitaal

     Website van Balans, oudervereniging voor kinderen met een ontwikkelingsachterstand,  zoals ADHD

    NPCF  Voor alle zorgconsumenten
    LOC     LOC, zeggenschap in zorg is een landelijke cliëntenorganisatie. Zij vertegenwoordigt  2.200 medezeggenschapsorganen en daarmee hun achterban bestaande uit cliënten  in verschillende sectoren.

     

     

  • Pgb
    Per Saldo  Landelijke belangenvereniging voor mensen met een persoonsgebonden budget
    Per Saldo Hulpgids  Zorgverleners die werken via het pgb
    CAK  Informatie over uw eigen bijdrage
    Sociale Verzekeringsbank  Informatie over het pgb, arbeidsrecht en belastingrecht van de Sociale Verzekeringsbank
    Regelhulp  Informatie over de Wlz, Wmo, Zorgverzekeringswet en de Wia
  • Mantelzorg
  • Wet- en regelgeving
    Awb  Informatie over de Algemene wet bestuursrecht
    Besluit langdurige zorg  Informatie over het Besluit langdurige zorg
    Regeling Langdurige zorg  Informatie over de Regeling langdurige zorg
    Wet langdurige zorg  Informatie over de Wet langdurige zorg
    Protocol Meerzorg  Informatie over de Wet langdurige zorg
    Informatie Langdurige zorg  Informatie van de overheid over langdurige zorg en ondersteuning
    UWV  Informatie over sociale zekerheid
  • Overige instanties

    CIZ  Stelt de indicatie voor Wlz-zorg vast.
    CAK  Informatie over uw eigen bijdrage
    Zorginstituut Nederland  Draagt bij aan kwaliteit, toegankelijkheid en betaalbaarheid van de gezondheidszorg.
    Regelhulp  Informatie over de Wlz, Wmo, Zorgverzekeringswet en de Wia
    LOC  LOC, zeggenschap in zorg is een landelijke cliëntenorganisatie. Zij vertegenwoordigt 2.200  medezeggenschapsorganen en daarmee hun achterban bestaande uit cliënten in verschillende sectoren.